Reklama dzieciom
Postanowiłam utworzyć na naszym blogu nową kategorię: Reklama dzieciom, gdzie umieszczać będę moje spostrzeżenia na temat jakości i skuteczności reklam skierowanych do dzieci.
Skąd taka inicjatywa ? Reklamą dla dzieci interesuję się od około 4 lat, kiedy na świat przyszedł mój syn. Gdy skończył 2 lata zauważyłam, że żywo reaguje na niektóre reklamy produktów dla dzieci, a niektóre pomimo tego, że są również kolorowe i pełne wesołych dźwięków, zupełnie go nie interesują.
Ponieważ jestem marketingowcem z zamiłowania, zaczęłam głębiej analizować ten temat. Szczególnie interesuje mnie wpływ reklam telewizyjnych, prasowych i internetowych na reakcję dzieci i ich decyzje zakupowe.
Zdrowa marchewka czy kisiel z barwnikami? To pierwszy temat w kategorii Reklama dzieciom, a dotyczy wojny kisielowej:
– Przeciwnicy: marchewka kontra barwniki;
– Cel pośredni: dzieci;
– Cel główny: portfel rodziców.
Kisiel Fisiel
Poniżej fragmenty komunikatu prasowego Delecty:
Fisiel to pierwszy na polskim rynku marchewkowo-owocowy kisiel, przygotowany specjalnie dla dzieci. Łączy zdrowotne wartości odżywczej marchewki ze smakiem soczystych owoców. Dostępny jest w czterech wariantach smakowych: marchewki z bananem, pomarańczą, brzoskwinią lub jabłkiem.
Rozpoznawalnym bohaterem marki (brand hero), stworzonym na potrzeby promocji produktu jest królik Fisiel – obecny na opakowaniach oraz w serwisie internetowym www.fisiel.pl.
Fragment opisu produktu ze strony internetowej Delecty:
Wyjątkowy kisiel o smaku marchewkowo-brzoskwiniowym. Soczyste brzoskwinie z marchewką ? To smak lata przez cały rok!
Czy ten znak zapytania oznacza, że sam producent wątpi w to, że można zrobić kisiel z marchewki i brzoskwini ?
Reakcja dzieci na Kisiel Fisiel – zerowa. Nie reagują na reklamę, na królika, a serwisem internetowym fisiela były zainteresowane tylko przez 10 minut.
Dla mnie Fisiel to kolejna (czytaj nudna) postać rysunkowa, kolejny serwis z grami, tapetami i puzzlami. Poza tym pomysł połączenia marchewki z pomarańczą albo brzoskwinią jakoś do mnie nie przemawia … Kisiel od dziecka kojarzy mi się z owocami, a nie warzywami. Nie wiem również ile wartości odżywczych może zawierać sproszkowana marchewka w kisielu.
Kisiel Bajkowa Chwila
Poniżej opis produktu ze strony internetowej Dr Oetkera:
Jak wyczarować magiczny deser w 1 minutę? Nowy Kisiel Kolorek Bajkowa Chwila Dr. Oetkera to pyszna niespodzianka dla wszystkich dzieci. To pierwszy kisiel, który barwi język!
Kisiel Kolorek Bajkowa Chwila to magiczny deser instant z dodatkiem witamin: A,C i D, w pięciu przepysznych smakach i super kolorach.

Delecta postawiła na zdrowie, a Dr Oetker na humor, zabawę i magię
jest mnóstwo rzeczy, które dzici widzą w TV, a Ty nie mając możliwości zakupienia, pomimo, że dzieci bardzo pragną (np.samolot), nie dajesz im tego i… po jakimś czasie zauważasz, że krzywda im się od tego nie stała.
Kupiłaś im kisiel, który Twoim zdaniem daje dzieciom zabawę, ale uwierz dzieci nie potrzebują sztucznych barwników, żeby się dobrze bawić. Wystarczy kreatywny rodzic, który dobrze pokieruje zabawą. A po niej… zaserwuje zdrowy posiłek. Ja daję dzieciom pokrojoną w plasterki marchewkę i nie mam wątpliwości, że jest to smaczne, kolorowe i zdrowe. Dzieci lubią jej słodki smak i wyrazisty kolorek.
Komentarz by gb — 6 maja 2010 @ 19:16
a sprawdzałaś w ogóle jaki jest skład fisiela i tego drugiego kisielu, czy od razu założyłaś, że fisiel jest zdrowy (to radze sie jeszcze raz przyjrzec składowi) a ten drugi szkodliwy… o tym drugim w ogóle nie słyszałam, ale od kisielu chyba dziecko nie umrze, a dlaczego nie miałoby dostać na deser kisielku zamiast ciastka? Zresztą, to chyba reklama fisiela sugeruje rodzicom, że kupują coś zrowego dla dzieci- tak jak nutella- orzechy, mleko i czekolada, to pełnowartościowe śniadanie… Yhy, ciekawa teoria…
Komentarz by sarah — 12 lipca 2010 @ 13:56