KOMPAS ArtStudio dzisiaj jest 25 maja 2018
Nyatri

Zanim wydasz kilka tysięcy na badania rynkowe …

31 lipca 2008, Justyna Muszyńska

Nie wszystkie firmy decydują się na przeprowadzenie badań rynkowych. Powody są różne, ale głównie zniechęca wysoka cena. Jednak badania rynkowe to podstawa działań marketingowych. Bo jak inaczej przygotować kampanię reklamową czy pozycjonować produkt na rynku, jeśli nie wiemy kim jest potencjalna grupa docelowa produktu, jakie są jej gusta i preferencje, czego oczekuje od produktu.

Jeżeli jednak nie chcemy lub nie możemy przeprowadzić badań rynkowych, zastępczym rozwiązaniem jest analiza rozmów prowadzonych na internetowych forach dyskusyjnych. Na forach dyskusyjnych toczą się szczere i bezpośrednie dyskusje na temat produktów. Ludzie rozmawiają o wybranych produktach, markach, opowiadają innym użytkownikom o swoich oczekiwaniach, pragnieniach i doświadczeniach związanych z danym produktem. Jeżeli produkt nie spełnił ich oczekiwań piszą o tym wprost.

Badania rynkowe pozbawione są emocji. Ludzie odpowiadają mechanicznie na pytania ankietera, ich odpowiedzi nie zawsze są szczere, często zdawkowe i nieprzemyślane.

Natomiast dyskusje na forach internetowych to prawdziwa wojna emocji. Ludzie potrafią godzinami dyskutować na temat produktów.

Przygotowując propozycje kampanii reklamowych dla producenta Mleka X, inspiracji szukałam właśnie na forach dyskusyjnych, gdzie ludzie rozmawiali na temat danego mleka:

Czemu jest ono takie drogie? Czy jest to spowodowane jego wciąż niezbyt dużą popularnością, czy może to proces jego produkcji jest taki kosztowny?

Mleko X jest pyszne, ale tylko waniliowe i to oczywiście to malutkie z wiadomych względów.

80% użytkowników wypowiadających się na forum na temat Mleka X, zgodnie twierdziło, że Mleko X jest:

  • bardzo drogie;
  • trudno dostępne;
  • bardzo smaczne;
  • dostępne w wielu ciekawych wersjach smakowych;
  • zdrowe i potrzebne dla organizmu;
  • 100 % VEGE, czyli nie zawierające żadnych składników zwierzęcych, laktozy, lecytyny.

Klienci sami wskazali mocne i słabe strony tego produktu.

Jak w kampanii reklamowej wykorzystać zdobyte na forach dyskusyjnych informacje ?

W przypadku analizowanego Mleka X, po pierwsze skierować kampanię do grupy docelowej VEGE, ponieważ oni najczęściej dyskutowali na temat Mleka X, ale niestety wpływ na częstotliwość zakupu Mleka X ma wysoka cena produktu. W kampanii można zastosować promocje cenowe lub pozostać przy aktualnej cenie produktu i przeanalizować dalsze potrzeby i pragnienia tej grupy docelowej:

Bardzo chciałabym się zaangażować w czynną działalność na rzecz zwierząt, ale jeśli chodzi o Wrocław nie bardzo mogę coś znaleźć.

… tak jak Ty chciałabym się zaangażować w czynną działalność na rzecz zwierząt …

Ta grupa docelowa ma silną potrzebę pomagania zwięrzętom, więc część dochodu ze sprzedaży Mleka X można przeznaczyć na cele charytatywne, np.: wsparcie Fundacji, działającej na rzecz Obrony Praw Zwierząt. Można założyć, że ta grupa docelowa będzie skłonna zapłacić wysoką cenę za Mleko X, jeżeli w ten sposób pośrednio wesprze działalność na rzecz zwierząt.
Warto również wprowadzać nowe wersje smakowe Mleka X oraz wyraźnie informować konsumentów, w jakich punktach sprzedaży dostępne jest Mleko X. Jednym z rozwiązań jest interaktywna mapka na internetowej stronie produktowej Mleka X, z zaznaczoną siecią sprzedaży.

Wczytując się w rozmowy prowadzone na ogólnodostępnych forach dyskusyjnych, można przygotować kampanie reklamowe, odwołujące się do potrzeb i pragnień wybranej grupy docelowej. Takie kampanie już z samego założenia są bardziej skuteczne, ponieważ koncentrują się na prawdziwych potrzebach klientów.


Brak komentarzy »

Brak komentarzy.

Kanał RSS z komentarzami do tego wpisu. TrackBack URL

Dodaj komentarz

Powered by WordPress